یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

تاریخچه ی زبانهای برنامه نویسی ماشین و اسمبلی

۸۰ بازديد



بنام خدا

تاریخچه ی زبانهای برنامه نویسی ماشین و اسمبلی:


کاربران عزیز سلام ! 

همانطور که می دانید کامپیوتر یک دستگاه الکتریکی است که همچون سایر لوازم برقی فقط زبان ماشین یعنی 0 و 1 را می فهمد .  در حالت کلی  ، 0 یعنی خاموش و 1 یعنی روشن .  درواقع کامپیوتر  و هر ابزار دیجیتالی همانند تمامی دستگاههای برقی رایج  همیشه از همین  حالت ساده ی 0 و 1  استفاده می کند و بجز 0 و 1 هیچ چیز دیگری را نمی فهمد . 


البته در کامپیوتر  این 0 و 1  ها  بصورت دسته های  8 تایی  نوشته و خوانده می شوند که هرکدام از این دسته ها معادل با یک بایت می باشد . هر بایت از 8 بیت ( 0 یا 1 یا هردو ) تشکیل شده است . 

مثال:

00000000 
11111111
10101010
01010101
11100010


به هرکدام از این دسته های 8 تایی که از 0  و 1 ساخته شده اند اصطلاحا  بایت  Byte   گفته می شود و هرکدام از 0 یا 1 ها  یک بیت Bit می باشد . 



برای آشنایی با زبان ماشین لازمست با تاریخچه ی این زبان آشنا شویم:

زبان برنامه نویسی ماشین نخستین بار در  سال 1936 میلادی توسط یک  مهندس آلمانی بنام کنراد زوس  بر روی یک کامپیوتر دیجیتالی  عملا بکار گرفته شد و  عملا برنامه نویسی با  0 و 1  در این کامپیوتر  امکان پذیر شد . 


بعد از  این کامپیوتر  یک کامپیوتر دیگه بنام  abc  توسط یک مهندس آلمانی ساخته شد که هنوز البته کامل نبود  .  این کامپیوتر  در سال 1944 میلادی ساخته شده بود .  طراحان کامپیوتر معروف انیاک  از این کامپیوتر بازدید کردند و سپس در ساخت انیاک که یک کامپیوتر دیجتیالی امریکایی بود  از این کامپیوتر الهام گرفتند و بدین ترتیب انیاک به نخستین کامپیوتر دیجیتالی جهان  تبدیل شد و در سال 1945  رسما برای  محاسبات جدول مربوط به پرتاب موشکها و راکت های نظامی و  اهدافی همچون ساخت بمب  اتمی بکار رفت . 

تا  اوایل  دهه ی 50 میلادی زبان ماشین تنها زبان برنامه نویسی دنیا بود  . تا اینکه طبق برخی منابع  ،  آلن تورینگ پدر  رمزگشایی و رمزگذاری و علوم کامپیوتری جهان پیشنهاد داد که یک زبان ساده تر و قابل فهمتر که البته به زبان ماشین نزدیک باشد اختراع شود . ابتدا با این پیشنهاد مخالفت شد اما بعد از اینکه آلن تورینگ خودش شخصا این زبان را اختراع کرد  این زبان با نام اسمبلی توسط سایر دانشمندان در دهه های 60 به بعد رسما بکار گرفته شد . 
زبان اسمبلی که توسط آلن تورینگ ساخته شده بود یک زبان کاملا دستی بود و کامپایلر نداشت  تا اینکه شرکت آی بی ام   IBM اولین کامپایلر را برای زبان اسمبلی در دهه ی 60 میلادی  ساخت و رسما روی مین فریمهایش بکار برد . 

از دهه ی 60 میلادی تا به امروز زبان اسمبلی بعنوان قدیمی ترین زبان برنامه نویسی اتوماتیک جهان که دارای کامپایلر می باشد بکار می رود و مادر تمام زبانهای برنامه نویسی اتوماتیک می باشد. 

زبان اسمبلی صدها کامپایلر دارد که من  در وبلاگهایم سه تا از این کامپایلرها را  معرفی و آپلود کرده ام . 

این سه کامپایلر معروف زبان اسمبلی که من  مروج شان هستم عبارتند از :

1- Masm
2- Fasm
3- RosAsm

من برای تک تک این کامپایلرها خصوصا  Fasm دهها وبلاگ ساخته ام زیرا این کامپایلر یک کامپایلر همه منظوره و قابل حمل برای زبان اسمبلی است و از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و بسیار مشهور می باشد . 

در پستهای بعدی بطور مفصل در مورد تک تک این سه کامپایلر معروف زبان اسمبلی مطلب می نویسم . 

نظر من اینست که  Fasm  اسمبلی آینده می باشد زیرا برای تمام سیستم عاملها  و پردازنده ها  می تواند نرم افزار بسازد و طرفداران و جامعه ی کاربری بسیار بزرگی در سطح جهان دارد  

در پستهای بعدی اگر خدا بخواهد سعی می کنم به تدریج روش برنامه نویسی با این سه کامپایلر معروف و قدرتمند زبان اسمبلی را  آموزش دهم . 

البته در کنار تدریس زبان اسمبلی سعی می کنم در مورد سایر  موضوعات و مسایل نیز مطلب منتشر نمایم . زیرا  این وبلاگ یک وبلاگ عمومی و همگانی است و در ان از همه چیز بجز سیاست  بحث به عمل می آید .( شخصا به سیاست علاقه ای ندارم و دنبال دردسر نیستم )  . 


من به زودی لینک وبلاگهای قبلی ام را به این وبلاگ  وصل می کنم تا شما بتوانید  این اسمبلرها را از طریق این وبلاگها دانلود نمایید . 


لطفا در صورت تمایل  این وبلاگ را دنبال فرمایید  . با تشکر . 


وحید محمدی . وبلاگ  هکسر 

https://hexer.farsiblog.com










بهترین سایت آموزش برنامه نویسی (سریع آسان)

My logo

آموزشهای ما کاملا رایگان هستند! اما اینکه چه کاری با آنها انجام دهید، این موضوع کاملا بستگی به شما دارد.

در این صفحه آموزشهای برنامه نویسی زبانهای رایج را به صورت کاملا اصولی و پایه ای آموزش می دهیم که با کمک آن می توانید، اپلیکیشن بسازید، وب دیزاین انجام دهید و … به استعداد و علاقه شما بستگی دارد.

حتما این صفحه را در مرورگر خود ذخیره کنید زیرا در هیچ کجای اینترنت زبانهای برنامه نویسی را به صورت رایگان به شما آموزش نمی دهند آنهم به زبان ساده!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.